Lahjat henkilökunnalle
Joulun alla useat työnantajat huomioivat jollakin tapaa henkilökuntaansa, joten lienee syytä kerrata verottajan ohjeistusta lahjojen verovapaudesta.
Verotuksessa verovapaita ovat joululahjat, jos ne annetaan kollektiivisesti koko henkilökunnalle ja ovat arvoltaan vähäisiä. Verottajan määrittelemä vähäinen lahja on arvoltaan enintään 100 euroa. Jos lahjana annetaan lahjakortti, verovapaus edellyttää lisäksi seuraavaa: 1) lahjakortti on saajalle nimetty 2) työnantaja on rajannut lahjakortin valinnanvapautta tuotteen/palvelun ja käyttökohteen osalta 3) lahjakorttia ei voi muuttaa rahaksi. Kaupparyhmittymien tarjoamat lahjakortit ovat yleensä yksilöimättömiä tavaratalon tai ryhmittymän koko valikoimaan, jolloin ne eivät ole verovapaita. Yksilöimätön lahjakortti on työntekijälle palkkaa. Verovapaina lahjakortteina on pidetty esim. lahjakorttia tiettyyn ravintolaan tai ravintolaketjuun, lahjakortti yritykselle, joka myy lippuja erilaisiin tapahtumiin, kirjakaupan lahjakortti, joka oikeuttaa ostamaan minkä tahansa kirjan kyseisestä kirjakaupasta.
Työntekijöille merkkipäivinä annetut lahjat voivat olla arvoltaan vähäisiä lahjoina suurempia ja ovat kuitenkin verovapaita. Työntekijän merkkipäiviä voivat olla 40-,50-,60- ja 70-vuotissyntymäpäivät, hääpäivä ja pitkäaikaiseen palvelusuhteeseen liittyvä merkkipäivä (10 vuotta tai enemmän) ja eläkkeelle siirtyminen. Tällainen lahja voi olla määrältään työntekijän 1-2 viikon bruttopalkan suuruinen. Merkkipäivälahjoissakin työnantajalla tulee olla vakiintunut käytäntö, joka tarkoittaa kaikkien työntekijöiden tasapuolista kohtelua. Jos merkkipäivälahja annetaan lahjakorttina, verovapauden edellytykset ovat kuten joululahjoissa.
Kokemuksia sähköautosta yrittäjän yksityisautona
Tulin vaihtaneeksi oman yksityisautoni täyssähköön lokakuun lopussa. Tätä kirjoittaessa VW ID.5 on ollut käytössäni kuukauden ja autoon on kertynyt kilometrejä tasan 3000. Näistä kilometreistä työajoa on ollut 1204 km. Lataussähkö on maksanut 128,19 euroa ja sitä on saanut tällä rahalla 729,27 kWh. Ostetun energian hinta on ollut noin 0,18€/kWh, mikä tekee autoni kulutuksella noin 0,04€/km. Jos samat kilometrit olisi ajettu edellisellä polttomoottoriautolla, rahaa olisi kulunut polttoaineeseen noin 390 euroa (kulutus 6,5 l /100 km, BE95 2€/l). Säästöä kertyi noin 262 euroa, mikä tekisi vuositasolla 3144 euroa.
Jos pidän autoa 3 vuotta, jolloin auton mittarilukema olisi 108 tkm, säästöä olisi kertynyt 9432 euroa. Tässä ei ole huomioitu auton huoltokustannuksia, vakuutuksia eikä pääomakuluja. Huoltokustannukset eivät ole polttomoottoriautoa suuremmat oletetulla kolmen vuoden käyttöjaksolla, auton vakuutukset ovat sähköautossa usein hieman kalliimmat, mutta kohdallani lähes samanhintaiset, sähköauton arvonpudotus sen sijaan tulee olemaan suurempi polttomoottoriautoon verrattuna. Kokonaissäästöä arvioitaessa pohdittavaksi siis jää, olisiko sähköauton arvonpudotus kolmessa vuodessa niin paljon suurempi että se kuittaisi käyttökuluista syntyneen säästön. Tätä pohtiessa on syytä huomioida vielä yksi sähköautoa suosiva asia. TVL 64 a §:ssä on säädetty liikenteen työsuhde-etujen väliaikaisista verohuojennuksista vuosina 2021 – 2025. Pykälän toinen momentti kuuluu näin:
Veronalaista tuloa ei synny työnantajan kustantaessa työntekijän oman auton tai auton käyttöedun perusteena olevan auton lataamisen työpaikalla tai julkisessa latauspisteessä.
Jos sinulla on yritys (muu kuin toiminimi), voi yrityksesi maksaa yksityiskäytössä olevan sähköautosi kaiken lataussähkön työpaikalla tai julkisissa latauspisteissä. Etu ei koske kotona tapahtuvaa latausta, vaikka taloyhtiö olisi energian laskuttaja. Kohdallani etu tarkoittaa, että omaa rahaa säästyy 390 euroa kuukaudessa verrattuna polttomoottoriautoon olettaen, että käytän vain työpaikan sähköä tai julkisia latausasemia. Samaan aikaa firma maksaa sähköenergiasta vain 128 euroa. Firman maksama latausenergia ei pienennä työajosta maksettavaa kilometrikorvausta (0,53 €/km, vuonna 2024 0,57€/km). Ensimmäisen kuukauden niitä kertyi minulle 638,12 euroa eikä omaa rahaa kulunut auton käyttökuluihin lainkaan. Hankittavaksi toki tulee vielä latausasema kotiin ja mökille, mutta silti hieman harmittaa, ettei tullut vaihdettua sähköautoon jo aikaisemmin.
Taksiauton lataussähkö
Taksiin hankittujen täyssähköautojen ja ladattavien hybridiautojen kotona tapahtuva lataus on yritykselle vähennyskelpoinen kulu. Auton lataukseen käytetyn sähkön pitää perustua mittaukseen. Useimmat kotilatausasemat pystyvät mittaamaan taksiauton lataukseen käytetyn sähkön. Myös sähkön hinnan tulee perustua todelliseen hintaan. Kiinteähintaisessa sähkösopimuksessa tämä ei ole ongelma. Sen sijaan pörssisähkön osalta hinnan selvittäminen ei onnistu ihan helposti tai ainakaan kohtuullisella työmäärällä. Paremman selvityksen puuttuessa verottaja hyväksyy päivän alimman hinnan, mutta ei keskimääräistä hintaa. Ladattavien hybridien osalta kotona ladattu energia on yleensä alle 1000 euroa ja täyssähkössä 2000-4000 euroa. Täyssähköautoa joudutaan lataamaan myös julkisilla asemilla, joten kotilatauksen osuus on hybridiä pienempi. Arvonlisäverovähennyksen tekeminen ei ole mahdollista yrityksen kirjanpitoon esitetyistä laskelmista, jotka perustuvat arvioon kulutetun sähkön määrästä ja hinnasta.
Ammatinharjoittaja ei voi laskuttaa taksiauton sähköä itseltään. Ammatinharjoittajan kirjanpitoon esittämän selvityksen pitää näin ollen olla tarkka käytetyn sähkön ja hinnan suhteen.
Osakeyhtiömuotoinen autoilija voi ”laskuttaa” sähkön yritykseltään. Laskelma voi perustua paremman puutteessa keskimääräiseen sähkönhintaan ja kulutukseen tai kiinteään kuukausiveloitukseen. Jos yritykselle on vuokrattu omasta asunnosta talli, voi vuokra sisältää myös sähkön tai se voi olla kiinteämääräinen erillisveloitettava erä. Yhtiöltä laskutettu sähkö voi olla saajalleen verotettavaa tuloa, jos sen määrä ylittää sähkön todelliset kulut. Jos sähkö sisältyy yritykseltä perittyyn vuokraan, vuokratuloista annettavaan ilmoitukseen voi tehdä vähennyksen taksiautoon käytetystä sähköstä.