Fennoa & TaxiLink
Olemme lisänneet asiakkuuksia Fennoaan ja vanhassa kirjanpito-ohjelmassa on lähinnä toiminimiyrittäjiä tai toimintansa pian lopettavia yrittäjiä. Fennoa on noussut muutaman viimeisen vuoden aikana sähköisen taloushallinnon kärkikastiin käyttäjämäärällä mitattuna. Uudella teknologialla toteutettu ohjelma on ollut sitä jo aikaisemmin ja siksi ohjelma on valittu myös TaxiFactan työkaluksi. Tutkimusten mukaan 75 % Fennoan käyttäjistä arvioi ohjelman muita ohjelmia paremmaksi ja 66 % käyttäjistä antaa ohjelmalle arvosana 9 tai 10! Fennoa sopii taksiyrityksille hyvin mobiilikäytettävyytensä takia. Työvuoron aikana voi omalla puhelimella hyväksyä kululaskut, lähettää ne pankkiin maksua varten ja kuvata pankkikorttikuitit kirjanpitoon.
TaxiLinkissä hoidetaan jatkossakin ajovuorojen seuranta ja palkanlaskenta. Ostolaskujen vastaanotto ja myyntilaskutus jäävät toimintoina ohjelmasta pois, jolloin voimme jatkossa keskittyä paremmin siihen osaan ohjelmaa mitä muut toimijat eivät tarjoa. TaxiLinkin taustalla oleva pankkiohjelma on päivitetty syksyn aikana. Muutosprosessi oli iso, sillä tässä yhteydessä pankkiohjelman palvelinversio siirtyi pilveen ja edellytti uusien pankkivarmenteiden hakemista sekä muutoksen pyytämistä tilioteformaattiin jokaiselta pankilta. Nyt päivitys on tehty ja palkkojen lähetys TaxiLinkistä suoraan pankkiin saadaan pian palautettua. Fennoaa käyttävien kannattaa tästä huolimatta lähettää palkanmaksuaineisto pankkiin Fennoan kautta, jolloin säästää jokin verran pankin palvelumaksuissa.
Ajopäiväkirjasta ja myynnin ilmoittamisesta kirjanpitoon
Verohallinnon päätöksen mukaan taksin on pidettävä ajopäiväkirjaa. Velvoite ei ole olennaisesti muuttunut vuosien saatossa. Koska lähes jokaisessa taksissa on tänä päivänä kirjoittimella varustettu mittari, ajopäiväkirjasta käy mittarilta tulostettu vuororaportti. Myös mittaritoimittajan sähköinen palvelu tai TaxiLink täyttää todennäköisesti tämän velvoitteen. Jos taksiautolla ajetaan sovelluksella ajettavia sote- tai kela-kyytejä, pitäisi myös nämä tallentaa taksamittariin. Tallentaminen ei ole tarpeen niiden kyytien osalta, jotka voidaan jonkin rajapinnan kautta tuoda suoraan TaxiLinkiin. Kirjanpidon kannalta on selkeintä, että mittarin kuukausiraportista tai TaxiLinkin ajotuottojen yhteenvedosta käy ilmi yrityksen kaikki ajotuotot. Myös palkanlaskenta yksinkertaistuu, kun palkanperustetta ei tarvitse keräillä useista lähteistä. Toimita kirjanpitoon aina myös kyytien tilitysraportit. Fennoaa käyttävät asiakkaat voivat toimittaa pdf-muotoiset tilitysraportit asiakaskohtaiseen Fennoa-sähköpostiin, joka käy ilmi kunkin yrityksen Fennoa-etusivulta.
Mikä käyttövoima seuraavaan taksiin?
Vielä viisi vuotta sitten taksiauton ostaminen oli helpompaa. Diesel polttoaineena oli bensiiniä jonkin verran edullisempaa, polttoainetta kului vähemmän ja dieselautoille oli kysyntää käytettyjen autojen markkinoilla. Nyt tilanne on muuttunut. Traficomin liikenneasioiden rekisteristä käy ilmi, että dieselin osuus ensirekisteröinnistä on pudonnut vuonna 2023 noin 6 %:iin, kun se oli vielä vuonna 2018 lähes neljännes (24 %). Samaan aikaan täyssähköautojen osuus on noussut vajaasta 1 %:sta 33 %:iin. Kun mukaan lasketaan ladattavien hybridien osuus (vuonna 2023 19 %), suurin osa uusista autoista on sähköä hyödyntäviä hybridejä tai täyssähköautoja. Alueelliset erot ovat yllättävän pieniä, mihin on varmasti vaikuttanut latausinfran lisääntyminen. Trendi tulee vaikuttamaan jatkossa käytettyjen autojen kauppaan ja polttomoottoriautoista maksettaviin hyvityshintoihin. Jo nyt on käynyt niin, että paljon ajetut ja hankintahinnaltaan edulliset dieselit eivät ole kelvanneet vaihtoautona lainkaan tai niiden hyvityshinta on ollut olematon. Isompien dieselien kohdalla muutos ei ole ollut niin suuri.
Vuonna 2021 on tullut voimaan laki ajoneuvojen ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuudesta. Lakia sovelletaan julkisissa hankinnoissa, esim. koulu-, sote- ja kelakuljetuksissa. Laissa on määritelty, että ajoneuvoista 38,5 % tulee olla vähä- tai nollapäästöisiä. Vuoden 2025 loppuun saakka vaadittuun osuuteen kelpaavat ladattavat hybridiautot, mutta vuonna 2026 toteutettavissa kilpailutuksissa vain täyssähköautot. Laki ei kiellä ajamasta polttomoottoriautolla julkisia taksikyytejä vuonna 2026, mutta polttomoottoriajoneuvojen osuus ajettavista kyydeistä pienenee. Lain soveltamisen ulkopuolelle jäävät esteettömät autot. Nähtäväksi jää, miten lain piirissä olevat tilaajat tai operaattorit jatkossa varmistavat osuuden täyttymisen. Yksi mahdollisuus on kuljetuksesta maksettava korvaus, joka on korkeampi vähäpäästöisille ajoneuvoille. Joillakin alueilla tätä onkin jo kokeiltu.
Yhteenvetona voidaan todeta, että taksien on muiden mukana siirryttävä polttomoottorista sähköön, mutta jokaisen on itse mietittävä ajankohta siirtymiselle. Siirtymistä ei tarvitse kiirehtiä, mutta seuraavan auton käyttövoimaa kannattaa pohtia hieman pidempään. Ladattava hybridi poistaa täyssähköautoon liittyvät rajoitukset toimintamatkan suhteen, mutta vuoden 2026 alusta ladattava hybridillä ei pääse 38,5-joukkoon. Parhaiten täyssähköauto soveltuu kaupunkialueella toimivalle takseille. Jos autoa ei ole ollut mahdollista ladata lämpimässä tilassa, akkujen esilämmitystoiminto on koettu tärkeäksi ominaisuudeksi. Täyssähköautoa harkitsevien kannattaa kysellä kokemuksia sellaisen jo hankkineilta ja erityisesti niiltä, joilla niitä on ollut useampia.
Yel
Yrittäjän eläkettä koskeva laki muuttui vuoden 2023 alussa. Lakiuudistuksessa eläkeyhtiöt velvoitettiin tarkistamaan yrittäjän eläketulo kolmen vuoden välein. Jos eläkeyhtiö havaitsee yrittäjän työtulon olevan vastaavaa työtä tekevän palkkaa alhaisempi, eläkeyhtiö lähettää yrittäjälle korotusehdotuksen. Yrittäjän työtuloon vaikuttaa esim. yrittäjän tekemän työn määrä ja yritystoiminnan laajuus ja sen vuoksi yrittäjää kuullaan asiassa ennen korotusta. Jos kuulemisen jälkeen eläkeyhtiö toteaa korotuksen olevan tarpeen, yel-maksun perusteena olevaa työtuloa voidaan korottaa kahdella ensimmäisellä tarkistuskerralla enintään 4000 euroa kerrallaan.
Uusia kasvoja
Toukokuun alussa Jyväskylän toimistossa aloitti uusi työntekijä Iida Mehtonen. Iidalla on usean vuoden tilitoimistokokemus ja sähköisen taloushallinnon vahva osaaminen. Iida on virallisesti Tilipolun eli Tampereen toimiston työntekijä, mutta hän toimii Sofian ja Jaana kanssa osana TaxiFacta Jyväskylän tiimiä.
TaxiFacta täyttää 30 vuotta
TaxiFactan toiminta alkoi vuonna 1994, kun arvonlisävero laajeni koskemaan palvelualaa ja sen myötä taksiliikennettä. Ennen arvonlisäveroa useat taksit hoitivat kirjanpitoaan vielä tilikirjan avulla, joten aloittaminen osui suotuisaan aikaan. Jyväskylästä alkanut toiminta laajeni vuonna 2005 pääkaupunkiseudulle ja vuonna 2020 Tampereelle. Tällä hetkellä kolmessa toimistossa hoidetaan noin 400 taksiyrityksen taloushallintoa. Kolmenkymmenen vuoden aikana autoilijan tilikirjat ovat vaihtuneet sähköiseen taloushallintoon ja työnkuva tilitoimistossa muuttunut. Etätyön lisääntymisestä huolimatta kirjanpitäjät eivät ole katoamassa tilitoimistosta. Paljon puhutulla tekoälyllä ei voi korvata henkilökohtaista kohtaamista ja neuvontaa, jonka olemme TaxiFactassa kokeneet aina tärkeäksi osaksi palvelua. Koska palvelussa on aina parantamisen varaa, tulemme lähiaikoina lähettämään asiakkaillemme sähköisen kyselyn. Palautteesi on meille tärkeä, joten vastaa kyselyyn. Merkkipäivää tulemme juhlistamaan ensi vuonna jollakin tavalla, joten kannattaa pysyä kuulolla.