Välitysyhtiöt kilpailevat autoilijoista
Välitysyhtiöiden kilpailu markkinoilla on tiivistynyt. Jo pitkään on ennustettu, että välitysyhtiöiden määrä Suomessa tulee vähentymään ja keskittymistä on jo tapahtunut. Kela- ja sotekilpailutukset vaativat välitysyhtiöltä valtavan määrän resursseja ja riskinottoa, minkä vuoksi välitys tulee jatkossa keskittymään isoille välitysyhtiöille. Paikallisen välitysyhtiön onkin tehtävä valinta, lähteäkö tavoittelemaan kasvua muilta alueilta vai jättäytyykö paikalliseksi normivälitykseen ja omaan brändiin keskittyväksi toimijaksi. Molempiin vaihtoehtoihin liittyy riskejä. Jos kasvua tavoitteleva välitysyhtiö ei pärjää kilpailutuksissa tai sen toiminta ei ole kustannustehokasta, rahat loppuvat kassasta nopeasti. Silloin on vaarassa myös normivälitys. Kasvua tavoittelevan yhtiön hallitukselta vaaditaan ammattitaitoa ja kykyä valvoa johdon toimintaa aivan eri tasolla kuin aikaisemmin. Hallituksen täydentäminen ulkopuolisilla jäsenillä voi olla järkevää, ehkä jopa välttämätöntä. Paikalliseen normivälitykseen keskittyvän välitysyhtiön riskinä on, että se ei pysty houkuttelemaan lopettavien autoilijoiden tilalle uusia autoilijoita joko liian kalliiden välitysmaksujen tai liittymismaksujen takia, jolloin seurauksena on kuihtuminen. Molemmissa vaihtoehdoissa välitysyhtiöiltä vaaditaan kykyä uudistaa toimintaansa ja tehdä siitä autoilijoiden suuntaan houkutteleva. Aika näyttää, ketkä tässä onnistuvat.
Arvonlisävero muuttuu
Yleinen arvonlisäveroprosentti nousee 1.9.2024 alkaen 24 %:sta 25,5 %:iin. Takseissa yleistä arvonlisäverokantaa sovelletaan tavarakuljetuksiin, joten nousulla ei ole juuri merkitystä kulutuskysyntään. Toistaiseksi ei ole tiedossa, että henkilökuljetuksen 10 % alv-kantaa nostettaisiin. Toivottavasti näin ei tule tapahtumaan, sillä sen vaikutus taksien kysyntään olisi suuri.
Kirjanpitäjien kesälomat
Kirjanpitäjät ovat kesälomalla seuraavasti:
Sofia 17 – 30.6. ja 22.7. – 4.8.
Iida 3 – 9.6. ja 29.7. – 11.8.
Jaana 5 – 18.8.
Jenna 13 – 26.5. ja 15 – 28.7.
Simeon 15 – 28.7.
Lomalista täydentyy vielä Jaanan, Simeonin ja Harrin osalta.
Uusi toiminnanohjausjärjestelmä
Olemme ottamassa käyttöön uutta toiminnanohjausjärjestelmää. Uuden ohjelman käyttöönotto tuli ajankohtaiseksi niiden velvoitteiden täyttämiseksi, mitä rahapesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseksi säädetty laki tilitoimistoilta vaatii. Aluehallintoviraston on antanut tästä ohjeen ja valvoo lain noudattamista. Tilitoimistojen on jatkossa dokumentoiva, miten he tunnistavat asiakkaansa ja miten he seuraavat asiakkaidensa liiketoimintaa. Lain mukaan tilitoimistot ovat velvollisia raportoimaan asiakkaan epäilyttävistä liiketoimista. Pankkien tapaan, myös me joudumme jatkossa lähettämään asiakkaillemme sähköisiä kyselyjä ja varmistamaan heidän henkilöllisyytensä.
Hintojen tarkistus
Nykyinen hinnastomme on otettu käyttöön vuonna 2020, jonka jälkeen palkkakustannukset ovat nousseet lähteestä riippuen 10-12,3 %. Koronavuosina emme halunneet lisätä taksiyritysten maksutaakkaa, mutta nyt joudumme tekemään hinnankorotuksia. Korotamme kuukausimaksuja ja tuntiveloituksia noin 9 %, minkä lisäksi olemme tarkentaneet hinnastoon joitakin tuntiperusteisia lisäpalveluita. TaxiLink-veloitus Fennoa-asiakkaiden osalta nousee ensimmäisen auton osalta 20 eurosta 25 euroon kuukaudessa. Muilla asiakkailla hinta pysyy ennallaan 40 eurossa, samoin kuin veloitus lisäautoista. Fennoan transaktiomaksuihin on tulossa korotuksia jo 1.5.2024 alkaen, joskin taksien pienillä tositemäärillä sen vaikutus jää vähäiseksi kuukausimaksun pysyessä ennallaan. Fennoa-kulut laskutamme jatkossakin sen määräisinä, mitä ohjelmatoimittaja meiltä niistä laskuttaa.
Suurin osa asiakkaistamme on siirtynyt sähköiseen taloushallintoon, mikä helpottaa kirjanpidon laatimista erityisesti usean auton yrityksissä. Vähintään 4 auton taksiyritykset ovatkin saaneet hinnaston mukaiseen kuukausihintaan alennusta, jos sähköisen taloushallinnon käyttö on asiakkaalla hallussa. Osalla asiakkaistamme paperisia ostolaskuja ja pankkikorttikuitteja tulee kuukausia sähköisen taloushallinon käyttöönoton jälkeen. Paperiset laskut ja kuitit joudumme skannaamaan kirjanpitoon, mikä lisää kirjanpitäjän työtä joskus huomattavasti. Jos saat yritykseesi vielä muita kuin verkkolaskuja, pyydä toimittajaa päivittämään rekisteriinsä verkkolaskuosoitteesi. Käytä pankkikorttimaksukuittien lähettämiseen Fennoa Appia. Heinäkuun alusta alkaen veloitamme skannaustyöstä 18 euroa per alkava 15 min. Veloitusta ei kuitenkaan tule satunnaisista laskuista/kuiteista.
Luovumme vanhasta kirjanpito-ohjelmasta vuonna 2024
Pieni joukko asiakkaistamme on vielä paperikirjanpidossa ja heidän kirjanpitonsa on hoidettu ohjelmalla, jonka ylläpito on päättynyt. Tulemme laatimaan heidän kirjanpidon viimeistään vuoden 2025 alusta alkaen Fennoassa ja tässä yhteydessä pankkivaltuutus pitää uusia. Emme kuitenkaan pakota asiakkaitamme luopumaan paperilaskuista, mutta vahvasti suosittelemme siirtymistä verkkolaskuihin. Vuoden 2024 aikana emme peri sähköisen taloushallintoon siirtymisestä käyttöönottomaksua.
Cabman / MyPos
Cabman-mittarit ovat lisääntyneet myös meidän asiakasautoilijoilla, joten lienee syytä tarkentaa miten kyseinen mittari palvelee kirjanpitoa ja palkanlaskentaa. Cabman-mittari, kuten mikä tahansa muukin mittari erottelee ajotuotot verokantojen mukaan, mutta eroja on maksuerittelyn nimikkeissä. Maksuerittelyssä kirjanpidon kannalta tärkeintä on käteisen rahan oikea määrä. Muilla tiedoilla on merkitystä kyytimaksujen seurantaan, jota emme tilitoimistossa voi tehdä. Toki kirjaamme maksuerittelystä korttimaksut ja laskutuksen omille kirjanpidon tileilleen, jos voimme tiliotteelle saapuneista suorituksista kuitata ne saaduiksi näille samoille tileille. Muilla mittareilla tämä on osoittautunut vaikeaksi, jolloin kaikki muu kuin käteinen on kirjanpidossa käsitelty myyntisaamisissa, josta niitä kirjataan saaduksi tiliotteelle saapuvien suoritusten mukaan.
Cabman-mittarin erikoisuus on, että siihen liitetyt korttimaksut ohjataan ns. MyPos-tilille. Kirjanpidossa MyPos-tiliä käsitellään kuin mitä tahansa muuta yrityksen pankkitiliä. Koska MyPos-tiliotetta ei saada kirjanpito-ohjelmaan sähköisenä, on se toimitettava kirjanpitäjälle paperimuodossa tai sähköpostitse (Fennoan käyttäjät voivat käyttää Fennoa-sähköpostiosoitetta). On myös mahdollista luoda tilitoimistolle rajatut MyPos-tunnukset, joilla kirjanpitäjä voi noutaa tiliotteen. Kirjaamme tiliotteelta saapuneet korttimaksut, tehdyt rahansiirrot yrityksen käyttötilille ja perityt provisiot yhteissummina, jolloin tiliotteen käsittely ei aiheuta kirjanpidosta asiakkaalle lisäkustannuksia. Älä aktivoi maksupäätteen mukana tullutta maksukorttia tai käytä MyPos-tiliä muuhun kuin rahansiirtoihin yrityksen käyttötilille!
Capman-mittarin liittämiseksi TaxiLinkiin, toimita kirjanpitäjälle tunnukset cabmandataan.
Vuorotietojen rajapintatuonti cabmandatasta on toiminut epävarmasti, emmekä ole löytäneet siihen vielä syytä. Lisäksi vuoronumerot ja kilometrit tulevat virheellisesti. Näitä olemme nyt korjaamassa ja teemme samalla vuorotietojen tuontiin excel-latausmahdollisuuden rajapintatuonnin rinnalle. Näin voimme varmistaa, että vuorotiedot ovat varmasti palkanlaskentapäivänä käytettävissä. Cabmandatan palvelin toimii varsin hitaasti eikä sieltä ole saatavissa esim. kuukausiraporttia. Rajapinta- tai excel-tuonnin avulla kuukausiraportin voi kuitenkin muodostaa TaxiLinkissä. Kirjanpitoon tarvittavat tiedot saamme myös cabmandatan raporteista: payment report ja timeregistration report.